14 marca 2014

„Goręczyno. Z badań nad historią wsi. Od najdawniejszego osadnictwa do roku 1650."

Wiele z artykułów i książek mojego autorstwa powstało w wyniku moich wędrówek śladami przodków. Podobnie było z cyklem artykułów, jaki znalazł się w trzech kolejnych numerach Pomeranii. Materiały o wsi i parafii Goręczyno gromadziłem od dawna, jako że i z tą wsią związane są losy mojej rodziny
. W Goręczynie nauczycielem od ok. 1868 r. był urodzony w 1839 r. w Chmielnie Edmund Kowalkowski, syn nauczyciela w Chmielnie, a mój pradziadek. W Goręczynie urodziły się dzieci Edmunda, w tym najmłodszy syn, a mój dziadek Józef Serwacy, późniejszy nauczyciel na Kociewiu i wójt gminy Starogard Gdański, zamordowany w 1940 r. przez hitlerowców w KL Sachsenhausen. Warto dodać, że w Goręczynie swoją młodość spędził, urodzony w Mirachowie w 1866 r., najstarszy syn Edmunda Antoni, późniejszy ksiądz, proboszcz parafii w Rytlu i autor znanych pieśni kościelnych, w tym pieśń „Kiedyś o Jezu chodził po świecie” (właściwy tytuł „Prośba dziecka”). Będąc tak emocjonalnie związany z Goręczynem, nie mogłem pominąć w swoich zainteresowaniach badań nad jego historią.
Wspomniane artykuły opublikowane w Miesięczniku Społeczno-Kulturalnym Pomerania wydawanym przez Zarząd Główny Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego w Gdańsku ukazały się 2013 r. w trzech kolejnych numerach 7-8 lipiec-sierpień, nr 9 wrzesień i nr 10 październik.
Zobacz w bibliotece >>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga! Ze względu na dużą ilość komentarzy spamerów każdy nowy komentarz pojawia się dopiero po zatwierdzeniu przez moderatora. Prosimy nie wpisywać komentarza ponownie.